Κυριακή 22 Δεκεμβρίου 2013

Κώστας Φωτεινάκης: Δομές Αλληλεγγύης και Ανθρωπιστική κρίση

[Εθνική Αλληλεγγύη (η Μάνα του Αγώνα), ιδρύθηκε το 1941 -ΕΔΩ]


Δομές Αλληλεγγύης και Ανθρωπιστική κρίση


του Κώστα Φωτεινάκη


Αν κάποιος αναζητήσει στο Google τη λέξη αλληλεγγύη θα δει χιλιάδες άρθρα και αναφορές με το θέμα αυτό. Αν κάνει το λάθος και αναζητήσει την αγγλική λέξη Solidarity τότε θα χάσει το λογαριασμό γιατί οι αναφορές είναι εκατομμύρια άρθρα και αναρτήσεις.



Από την αρχή θέλω να διευκρινίσω ότι υπάρχουν πολλοί όροι αλληλεγγύης όπως π.χ. η ταξική αλληλεγγύη, η διεθνιστική αλληλεγγύη, η στρατιωτική αλληλεγγύη, η αλληλεγγύη για την ανάπτυξη ενός κράτους, η αλληλεγγύη μεταξύ μελών μιας ομάδας ή οικογένειας κ.λπ. Σήμερα περιορίζομαι στον όρο Αλληλεγγύη που έχει σχέση με την «ανθρωπιστική βοήθεια σε περίοδο ανθρωπιστικής κρίσης» όπως συμβαίνει τα τελευταία χρόνια στη χώρα μας. 


Τρία θεωρητικά ερωτήματα εργασίας για να ανοίξει η συζήτηση: 

  • Πρώτο ερώτημα: γιατί η λέξη αλληλεγγύη παρουσιάζεται τόσο συχνά στο λεξιλόγιο μας και γιατί δημιουργούνται τόσες πολλές πρωτοβουλίες πολιτών, Ελεύθερων Κοινωνικών Χώρων, Δήμων, Δημοτικών παρατάξεων κ.λπ?
  • Δεύτερο ερώτημα: Εννοούμε όλοι το ίδιο πράγμα όταν μιλάμε για αλληλεγγύη?
  • Τρίτο ερώτημα: Χρειάζονται όλες αυτές οι δομές αλληλεγγύης ας πούμε σε ένα Δήμο?

Στα ερωτήματα αυτά θα επιχειρήσω να απαντήσω, έτσι όπως τα αντιλαμβάνομαι από τη συμμετοχή μου στα κοινά.
Ας ξεκινήσουμε από το δεύτερο ερώτημα…
Η γνώμη μου είναι ότι δεν εννοούμε όλοι το ίδιο πράγμα όταν χρησιμοποιούμε τη λέξη αλληλεγγύη και για αυτό υπάρχουν πολλές και διαφορετικές δομές. Ακόμα και αν εννοούμε το ίδιο πράγμα, τα μέσα, ο τρόπος, οι διαδικασίες δεν είναι κοινές. Αλλιώς εφαρμόζει την αλληλεγγύη στην πράξη ένας Δήμος, διαφορετικά η εκκλησία, διαφορετικά ο ΕΚΧ τάδε – διαφορετικά ο ΕΚΧ δείνα, διαφορετικά η δημοτική παράταξη ΑΝΑΠΛΑΣΗ, διαφορετικά ένας αθλητικός σύλλογος ή μια παρέα ανθρώπων. Όλες αυτές οι δομές συμπληρώνουν το παζλ «Αλληλεγγύη» και καμία δομή δεν μπορεί να χαρακτηρίζεται ως «πρωτοπόρα» υποτιμώντας ή υποβαθμίζοντας τις άλλες που αναπτύσσουν υποστηρικτικές δράσεις με διαφορετική πολιτική ή ιδεολογική αφετηρία.

Τι σημαίνει ανθρωπιστική κρίση?
Συνήθως η πολιτική, κοινωνική και οικονομική κατάσταση που επικρατεί σε μια χώρα μετά από φυσικές καταστροφές, πολέμους και επιδημίες, που δεν επιτρέπει στην πλειοψηφία του λαού να έχει πρόσβαση και υπηρεσίες υγείας, στέγασης, τροφής, εκπαίδευσης. Όταν με άλλα λόγια απειλείται ο άνθρωπος, η ζωή του. 
Σύμφωνα με στοιχεία της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας 65 θάνατοι από μαγκάλια και σόμπες έχουν καταγραφεί από το 2009, χρονιά που ξεκίνησε η κρίση, χωρίς να υπολογίζονται περιπτώσεις θανάτων που δεν επενέβη η Πυροσβεστική. Έτσι μπήκε στη ζωή μας και ο όρος «ενεργειακή φτώχεια» που σημαίνει ότι οι πολίτες δεν έχουν πρόσβαση στο ρεύμα να μαγειρεύουν, να συντηρήσουν τα τρόφιμα στα ψυγεία, να θερμανθούν, να ζήσουν. Σύμφωνα με δήλωση του Δημάρχου Κερατσινίου – Δραπετσώνας, περιοχή που πλήττεται, όπως και το Πέραμα, το 25% των σπιτιών δεν έχουν ρεύμα.
2,5 εκατομμύρια Έλληνες δεν έχουν ασφάλεια ασθενείας - το δε σύστημα συνταξιοδότησης καταρρέει σύμφωνα με τα στοιχεία του Επιστημονικού Ινστιτούτου της ΓΣΕΕ.
Το 16,9% των νέων στη χώρα μας έως 24 ετών δεν ασχολείται με τίποτα. Έτσι άλλος ένας όρος μπήκε στη ζωή μας, ο όρος NEETs που σημαίνει (young people not in education, employment or training).
Για τις αυτοκτονίες, την λειψή διατροφή κ.λπ. τα βιώνουμε και δεν χρειάζεται να πω περισσότερα, έχουμε όλοι γνώση. 

Το ερώτημα είναι τι κάνουμε. Δεν μπορώ να υποδείξω σε κανέναν τι θα κάνει, απλά μπορώ σε τίτλους να καταθέσω τις προσωπικές μου απόψεις:
1. Διεκδικούμε ατομικά και συλλογικά από την πολιτεία κοινωνικό κράτος και ανθρώπινες συνθήκες ζωής. 
2. Καταγγέλλουμε τα δυσβάσταχτα μέτρα και τις τρικομματικές ή δικομματικές κυβερνήσεις που τα επιβάλλουν και επιβραβεύουμε με την ψήφο μας τα κόμματα της αριστεράς και τις δημοτικές παρατάξεις που αγωνίζονται να ανατρέψουν την μνημονιακή πολιτική της υποταγής.
3. Αμφισβητούμε με τους καθημερινούς αγώνες το καπιταλιστικό σύστημα και το νεοφιλελευθερισμό.
4. Συμμετέχουμε σε όποια μορφή/ δομή αλληλεγγύης μας εκφράζει καλύτερα, χωρίς να υποτιμάμε τις άλλες δομές (π.χ. της εκκλησίας ή του δήμου) και χωρίς να διεκδικούμε την πρωτοπορία.
5. Προσπαθούμε να συντονιστούμε τοπικά, υπερτοπικά, εθνικά αλλά και Ευρωπαϊκά με άλλες δομές αλληλεγγύης.
6. Έχουμε ως αρχή ότι η αλληλεγγύη (τρόφιμα, εκπαίδευση, υγεία κ.λπ) παρέχεται αδιακρίτως σε όλους τους ανθρώπους, ανεξαρτήτως χρώματος, θρησκείας, φύλλου ή σεξουαλικών επιλογών.
7. Επιδιώκουμε όσοι πολίτες λαμβάνουν υπηρεσίες αλληλεγγύης να συμμετέχουν στους αγώνες μαζί μας για τη διεκδίκηση του κοινωνικού κράτους. Η προσπάθεια αυτή θέλει χρόνο, πρέπει να γίνεται συστηματικά, με ευγενικό τρόπο και όχι με ύφος υψηλής καθοδήγησης. 
8. Διευκρινίζουμε ότι η οποιαδήποτε παροχή αλληλεγγύης δεν συνδυάζεται με την «αντιπαροχή» υπηρεσιών. Δηλαδή κάνεις εσύ μαθήματα στο παιδί μου και εγώ φροντίζω τον κήπο σου. Αυτό λέγεται τράπεζα χρόνου ή εναλλακτικό νόμισμα - είναι θεμιτό αλλά δεν είναι αλληλεγγύη.

Περί φιλανθρωπίας…. 
Προσωπικά δηλώνω Φίλος της φύσης και των όντων με την κατοικούν, άρα φίλος και του ανθρώπου. Δεν θεωρώ δηλαδή τη φιλανθρωπία μια πράξη ή μια ιδεολογία καταδικαστέα. Διαφωνώ όμως με τη φιλανθρωπία που έχει σκοπό την επίδειξη, τη φιλανθρωπία που γίνεται από επιχειρήσεις και Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης «για ξέπλυμα μαύρου χρήματος», όταν την ίδια στιγμή απολύουν κόσμο ή επιβάλλουν συνθήκες τρομοκρατίας στους εργασιακούς χώρους. Διαφωνώ με τη φιλανθρωπία που αντιμετωπίζει την ανθρωπιστική κρίση ως «φυσικό φαινόμενο», και όχι ως κοινωνικό φαινόμενο που είναι αποτέλεσμα πολιτικών επιλογών, και απόρροια του καπιταλιστικού συστήματος που βάζει τα «κέρδη πάνω από τον άνθρωπο και τη φύση».

Αλληλεγγύη, ενότητα και κοινωνικό κράτος.
Στον «Ύμνο του ΕΑΜ», που έγραψε ο Βασίλης Ρώτας, υπάρχει ο στίχος «Το ΕΑΜ μας έσωσε απ' την πείνα, θα μας σώσει πάλι απ' την σκλαβιά/ κι έχει πρόγραμμα λαοκρατία, ζήτω ζήτω ζήτω το ΕΑΜ». Ο στιχουργός συνδέει την αντιμετώπιση της πείνας με την Εθνική ανεξαρτησία και με τη λαϊκή εξουσία. Ο Βασίλης Ρώτας δεν αρκείται μόνο στο να «σωθεί ο λαός από την πείνα», προωθεί την ιδέα της απελευθέρωσης από τη «σκλαβιά» και τη διεκδίκηση «με ενότητα» ενός πολιτικού προγράμματος προς όφελος του λαού με τη συμμετοχή του λαού.

Αλληλεγγύη, αγώνας και αγάπη. 
Στο «Τραγούδι της αλληλεγγύης», ο στιχουργός Απόστολος Σπήλιος βάζει στο στόμα του λαού «Στους δρόμους θα κριθεί το δίκιο/ στους δρόμους θα πνιγεί ο σατράπης/ κι απ’ την σκλαβιά θε να φυτρώσει/ το νέο βλαστάρι της αγάπης». Αλληλεγγύη χωρίς αγάπη για τον συνάνθρωπο δεν μπορεί να υπάρξει. Αλληλεγγύη - Αγώνας – Αγάπη, τα 3 άλφα (Α), είναι οι προϋποθέσεις για τη δημιουργία ενός κράτος δικαίου. «Το Τραγούδι της αλληλεγγύης» υμνεί την υπερηφάνεια, τον αγώνα, την ενότητα, τη συντροφικότητα με το στίχο «Ψηλά τα στήθια σας αδέρφια/ ψηλά οι γροθιές σας, σφιχτά οι γραμμές μας/ της Εθνικής Αλληλεγγύης/ αμέτρητες οι φάλαγγες μας.»

Ο Μαξιμ Γκόρκι έγραφε «Δίνε το χέρι σου σε όποιον σηκώνεται». Εγώ σας προτρέπω «Στήριξε το συνάνθρωπο σου, βοήθησέ τον να σηκωθεί. Μαζί να διεκδικήσετε και να δημιουργήσετε μια κοινωνία που να σέβεται τον άνθρωπο και τη φύση».

[Βασικά τμήματα του άρθρου αναγνώστηκαν στην εκδήλωση για την Αλληλεγγύη της Δημοτικής Παράταξης «ΑΝΑΠΛΑΣΗ» Αιγάλεω, 20/12/2013]


Κώστας Φωτεινάκης
Δημοτικός Σύμβουλος «Πολίτες σε Δράση – Οικολόγοι Πράσινοι»
Πρόεδρος των «Φίλων της Φύσης»
Γραμματέας του ΟΙΚΟ.ΠΟΛΙ.Σ. Χαϊδαρίου




Δευτέρα 16 Δεκεμβρίου 2013

48% υπέρ του ΟΙΚΟΣΟΣΙΑΛΙΣΜΟΥ στο συνέδριο του Κόμματος της Ευρωπαϊκής Αριστεράς | Να δούμε από τη θεωρία να εφαρμόζεται στην πρακτική των κομμάτων


Οικοσοσιαλισμός γίνεται πλειοψηφία στο πλαίσιο του Κόμματος της Ευρωπαϊκής Αριστεράς/ΚΕΑ. Τα κόμματα που στήριξαν την πρόταση που συγκέντρωση το 48% των ψήφων, έναντι 43% που ήταν κατά, είναι: ΣΥΡΙΖΑ ( Ελλάδα ), Bloco ( Πορτογαλία ), Red -Green Alliance ( Δανία) και Die Linke ( Γερμανία ). Το 43%  των ψηφοφόρων ψήφισε κατά.

Το blog ecoleft έχει υιοθετήσει τις αρχές του "Οικοσοσιαλιστικού Μανιφέστου" ΕΔΩ ΕΔΩ και ελπίζουμε τόσο ο ΣΥΡΙΖΑ όσο και το ΚΕΑ να προσπαθήσουν να εντάξουν στις επεξεργασίες τους τις προτάσεις και κυρίως τη φιλοσοφία των συγγραφέων.

Διαβάστε ΕΔΩ το ψήφισμα του συνεδρίου του ΚΕΑ με το οποίο υιοθετείται ο όρος ΟΙΚΟΣΟΣΙΑΛΙΣΜΌΣ.


Κυριακή 15 Δεκεμβρίου 2013

19,5 εκατομμύρια Ευρώ στον Μπόμπολα για τη δημιουργία μία νέας θέσης εργασίας στο "Αιολικό πάρκο Μαντινείας"

"Με αυτόν ακριβώς τον τρόπο θα επιλύσει το πρόβλημα της ανεργίας" δήλωσε ο κυβερνητικό εκπρόσωπος της μοναδικής Αφρικανικής χώρας στην Ευρώπη.
[ 1,2,3 For]


Σάββατο 14 Δεκεμβρίου 2013

Για να αντέξει η μνημονιακή κυβέρνηση χρειάζεται τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης | Τα ΜΜΕ στηρίζουν τη κυβέρνηση Ν.Δ.ΠΑΣΟΚ και η κυβέρνηση στηρίζει τα ΜΜΕ με φοροαπαλαγές!!!


Σύμφωνα με το Ν.3845/2010 οι επιχειρήσεις των τηλεοπτικών σταθμών θα έπρεπε να καταβάλλουν φόρο 20% από τα έσοδα των διαφημίσεων.
Η κυβέρνηση αφού τους χάρισε τους φόρους του 2012 και του 2013 είχε δεσμευτεί ότι η είσπραξη των φόρων θα ξεκινήσουμε από 1/1/2014 (δηλαδή από τις επόμενες ημέρες).
Τελικά μέσα σε τροπολογία που προστέθηκε σε άλλον νόμο για τη Φορολογία Ακινήτων η είσπραξη του φόρου διαφημίσεων στην τηλεόραση μετατέθηκε για το 2015.

Μην αναρωτιέστε λοιπόν η τηλεόραση "λιβανίζει" τη μνημονατκή κυβέρνηση....
[το άλλο θέμα των δωρεάν συχνοτήτων είναι και αυτό ιδιαίτερα σαγηνευτικό για τους καναλάρχες]

Τρίτη 10 Δεκεμβρίου 2013

Ο Στράτος Γεωργούλας υποψήφιος Δήμαρχος Μυτιλήνης - Στηρίζουμε την υποψηφιότητά του


Έχουμε κάθε λόγο να τον στηρίζουμε.... 
Ένας από τους λόγους είναι γιατί είναι αντικαπιταλιστής σε όλη την πολιτική, κοινωνική και επιστημονική του πορεία.
Ένας άλλος λόγος είναι ότι έχει "συλλάβει" το μήνυμα των καιρών που είναι "Συνεργασία - Συντονισμός -  Κοινή Δράση" των πολιτικών δυνάμεων της Αριστεράς και της αντικαπιταλιστικής Οικολογίας....
Και ορισμένοι "συντεχνιακοί" λόγοι επειδή γεννήθηκε στην πόλη μας στο Χαϊδάρι και επειδή υπήρξε συνεργάτης του περιοδικού "προσανατολισμοί" (1998-2002).

Περισσότερα ΕΔΩ 

Δείτε τον ζωντανά ΕΔΩ να παρουσιάσει τις θέσεις του



Σάββατο 7 Δεκεμβρίου 2013

ΔΗΜΟΨΗΦΙΣΜΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΜΥΝΑ, ΤΗΝ ΕΝΟΤΗΤΑ ΚΑΙ ΤΗΝ ΑΥΤΟΝΟΜΙΑ ΤΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΑΠΕΝΑΝΤΙ ΣΤΟ ΚΕΦΑΛΑΙΟ

Στο blog Ecoleft φιλοξενούμε θέματα και προτάσεις που αφορούν την πολιτική και κοινωνική ζωή, χωρίς απαραιτήτως να συμφωνούμε απόλυτα με τους συγγραφείς ή τους φορείς.
Θέματα που αμφισβητούν τις καπιταλιστικές αξίες και καταθέτουν νέες εναλλακτικές προτάσεις για τον "Μέλλον" που θα πρέπει να το "δημιουργήσουμε".
----------------------------------------------


ΔΗΜΟΨΗΦΙΣΜΑ
ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΜΥΝΑ, ΤΗΝ ΕΝΟΤΗΤΑ ΚΑΙ ΤΗΝ ΑΥΤΟΝΟΜΙΑ ΤΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΑΠΕΝΑΝΤΙ ΣΤΟ ΚΕΦΑΛΑΙΟ

Επειδή η παγκόσμια οικονομική κρίση που πηγάζει από την ακραία οικονομική και κοινωνική ανισότητα έχει πλήξει καίρια την εργαζόμενη κοινωνία-ανθρωπότητα, αυτή απαντάει με τις τοπικές κοινωνικές πρωτοβουλίες άμυνας και αλληλεγγύης που εξελίσσονται σε νέα κοινωνικά κινήματα τα οποία διεκδικούν ένα καλύτερο κόσμο. Έναν κόσμο της καθολικής ευημερίας, της κοινωνικής ισότητας, της άμεσης δημοκρατίας, της ισότιμης συνεργασίας ανθρώπων, λαών και εθνών και της παγκόσμιας ειρήνης.

Τετάρτη 4 Δεκεμβρίου 2013

Κώστας Φωτεινάκης: Την κατάργηση της διαδικασίας προέγκρισης από τους Δήμους για την ίδρυση καταστημάτων υγειονομικού ενδιαφέροντος προτείνει ο ΟΟΣΑ!!!


Την κατάργηση της διαδικασίας προέγκρισης  από τους Δήμους για την ίδρυση καταστημάτων υγειονομικού ενδιαφέροντος προτείνει ο ΟΟΣΑ!!!

του Κώστα Φωτεινάκη


Η χώρας μας ανέθεσε στον Παγκόσμιο Οργανισμό Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης/ΟΟΣΑ την κατάρτιση έκθεσης για την αξιολόγηση του ανταγωνισμού σε τέσσερις τομείς της οικονομίας (επεξεργασία τροφίμων, τουρισμός, δομικά υλικά, λιανεμπόριο). Η έκθεση που πληρώθηκε από το φτωχό Ελληνικό κράτος έναντι 900.000 Ευρώ, προτείνει πράματα και θάματα που προάγουν την «ασυδοσία και την χωροαταξία» στο όνομα του ανταγωνισμού. Μεταξύ αυτών στην έκθεση του ΟΑΣΑ που παρουσιάστηκε 27/11/2013 προτείνεται:
Η κατάργηση της διαδικασίας προέγκρισης για την ίδρυση καταστημάτων υγειονομικού ενδιαφέροντος που ισχύει σήμερα, σύμφωνα με τον Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων ν.3463/2006, αρ.8. Η ισχύουσα νομοθεσία κρίνεται ιδιαίτερα θετική γιατί, εάν εφαρμοστεί με οικολογική και χωροταξική οπτική προστατεύει την ιδιαίτερη φυσιογνωμία των πόλεων. 
Η υιοθέτηση της πρότασης του ΟΟΣΑ από την κυβέρνηση και την Τ.Α. θα δημιουργήσει χωροαταξία, συγκοινωνιακή φόρτιση σε εμπορικούς δρόμους, θα αυξήσει την εγκληματικότητα και θα λειτουργήσει σε βάρος της ισορροπημένης λειτουργίας των πόλεων, δηλαδή της ομαλής συνύπαρξης κατοικίας, ψυχαγωγίας και εμπορίου.
Οι ΠσΔ – ΟΠ έχουμε δηλώσει στην Επιτροπή Ποιότητας Ζωής του Δήμου Χαϊδαρίου ότι δεν συμφωνούμε και δεν ψηφίζουμε νέα καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος στις κορεσμένες περιοχές Καραϊσκάκη, Γ.Παπανδρέου και Λ.Αθηνών, οι οποίες εκτός των άλλων, λειτουργούν ως «μαγνήτες» Ι.Χ. που συμβάλλουν στην συγκοινωνιακή φόρτιση της πόλης και στην αύξηση της ηχορύπανσης.
Επίσης έχουμε ζητήσει να υπάρξει έλεγχος και περιορισμός των τραπεζοκαθισμάτων που καταλαμβάνουν πεζοδρόμια, πλατείες, πεζοδρόμους κλπ.
Η δυνατότητα ανοίγματος όλων των καταστημάτων ανεξάρτητου μεγέθους όλες τις Κυριακές του χρόνου. Οι ΠσΔ – ΟΠ έχουν δηλώσει επανειλημμένα ότι διαφωνούν με αυτή την ρύθμιση και έχουν εκδώσει δύο ανακοινώσεις με τίτλο «Ο θάνατος του εμποράκου» με τις οποίες έχουμε ενημερώσει τους καταστηματάρχες και τους καταναλωτές. «Χρόνο έχουμε να αγοράσουμε προϊόντα - Χρήματα δεν έχουμε» μας λένε οι συμπολίτες μας στις περιοδείες που κάνουμε.

Η αναπτυξιακή πρόταση των ΠσΔ – ΟΠ για το Χαϊδάρι συμπυκνώνεται στις φράσεις: «Χαϊδάρι μια πρότυπη πόλη στην οποία θα συνυπάρχουν αρμονικά και ισορροπημένα η κατοικία, η ψυχαγωγία και το εμπόριο. Μια πόλη που θα σέβεται το φυσικό και το ανθρωπογενές περιβάλλον και που θα προβάλλει τα ιστορικά και τα πολιτιστικά της στοιχεία».

Κώστας Φωτεινάκης
Δημοτικός Σύμβουλος, Μέλος της Επιτροπής Ποιότητας Ζωής στο Δήμο Χαϊδαρίου
«Πολίτες σε Δράση – Οικολόγοι Πράσινοι»